HTML

Objektíven az MLM-ről

Fő cél: objektív információk átadása az MLM-ről mint szakmáról. Emellett segítséget kívánok adni mindazoknak, akik MLM vállalkozásokhoz kívánnak kapcsolódni, hogy megfelelő ismeret birtokában tudjanak jó döntést hozni, megvédve őket attól, hogy MLM-nek álcázott pilótajáték áldozatai legyenek. A blog keretein belül - a kulturált vitát előnyben részesítve - szívesem veszem a pro és kontra véleményeket. :-)

MLM vagy pilótajáték?

2012.01.01. 18:00 P.Picur

Nem könnyű ma Magyarországon (sem) eldönteni, hogy egy magát Multi Level Marketingnek nevező vállalkozás törvényes, értékesítést végző vállalkozás vagy (inkább) piramis/pilótajáték. Megpróbálom összeszedni, hogy mi a különbség egy MLM program és egy piramisjáték, pilótajáték között.

Kezdjük a törvényekkel:

Magyarországon (tudomásom szerint) nem létezik olyan jogi dokumentum – törvény, rendelet – amely definiálná és így megkülönböztetné a törvényes multilevel marketing üzletet a törvénytelen pilóta/piramis játékoktól.

Egyetlen törvény egyetlen paragrafusa szól a pilótajátékról:

1978. évi IV. törvény a Büntető Törvénykönyvről:

„Piramisjáték szervezése:

299/C. § Aki mások pénzének előre meghatározott formában történő és kockázati tényezőt is tartalmazó módon való összegyűjtésén és szétosztásán alapuló olyan játékot szervez, amelyben a láncszerűen bekapcsolódó résztvevők a láncban előttük álló résztvevők számára közvetlenül vagy a szervező útján pénzfizetést vagy más szolgáltatást teljesítenek, bűntettet követ el, és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.”

Nézzük meg, hogy mi a helyzet az MLM vállalkozások (és a piramisjátékok) egyik szülőhelyén az USA-ban. (A www.mlmlaw.com alapján. A weblap többek között a többszintű marketing rendszerek, piramis rendszerek, vásárlói klubok jellemzőivel és törvényi hátterével foglalkozik.)

USA-ban a szabályozás célja, hogy védje a magánszemélyeket attól, hogy törvénytelen programokba csalják őket azzal az ígérettel, hogy gyorsan, könnyen pénzt kereshetnek további résztvevők bevonása által. A XXI. században ilyen rendszerekben résztvevők több 100 millió dollárt vesztettek!

Az USA-ban a legtöbb állam törvényben szabályozza a többszintű értékesítést (ezek az un. anti-piramis törvények). Szövetségi (országos) szinten elsősorban a közigazgatási, bírósági határozatok illetve a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission, FTC) által indított perekben született határozatok a meghatározóak. A gyakorlatról azt lehet elmondani, hogy lehetetlen olyan szabályozást kialakítani, ami mindenre kiterjedő szabályokat tartalmaz, hiszen a marketingprogramok kitalálóinak kreativitása végtelen.

Egy programról eldönteni, hogy az legális, többszintű értékesítés vagy piramisjáték a kompenzációs terv elemzésével lehet. A kompenzációs terv, marketing terv tartalmazza, hogy miért és mennyit fizet a program a résztvevőknek. Ez az elemzés két részből áll. Az első része a kompenzációs terv fogalmi kialakításának elemzése.

Ha a kompenzációs terv azért fizet mert újabb résztvevőket csatlakoztatnak a programhoz, akkor az tipikus piramis, ha azért fizet, mert terméket vagy szolgáltatást értékesítenek un. „végfelhasználók” számára, akkor az többszintű értékesítés és a program vette az első akadályt. Az új induló MLM cégek többsége nem jut át az első elemzésen.

Az elemzés második része magában foglalja a kompenzációs terv un. „operatív elemzését”. Ez lényegében azt vizsgálja hogy „mi a fő tevékenység a programban?” Ha a fő tevékenység a programba való felvétel (és nem termék vagy szolgáltatás értékesítése) akkor ez a program piramis, még annak ellenére is, hogy van a programban termék vagy szolgáltatás.

Georgia állam törvényi megfogalmazása a többszintű marketing cégre:

„Többszintű forgalmazói társaság”: az a személy, cég, társaság vagy egyéb gazdasági szervezet, amely ellenszolgáltatás fejében árukat vagy szolgáltatásokat értékesít, terjeszt, vevőket ellát különböző szinteken lévő független ügynökségek, alvállalkozók illetve forgalmazók révén, akiknek lehetősége van a programba újabb résztvevőket csatlakoztatni. A program a résztvevőknek jutalékokat, bonuszokat, visszatérítéseket fizet az értékesített termékek vagy szolgáltatások, valamint a résztvevő által a programba csatlakoztatott egyéb résztvevők értékesítési teljesítménye után.

A legtöbb állam törvényi meghatározása hasonló.

A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission FTC) és a Szövetségi bíróságok (Federal Courts) határozatai nagyrészt meghatározták azokat a jogi kereteket, amelyek alapján az MLM cégek kialakíthatják saját programjaikat. A leggyakrabban idézett piramis program definíciót az FTC-nek a Koscot Interplanetary Matterje, Inc-el. kapcsolatos döntésében találjuk:

Minden program egy piramis vagy lánc folyamat, amennyiben a résztvevő pénzt fizet azért, hogy lehetőséget kapjon értékesíteni egy terméket vagy szolgáltatást, valamint arra, hogy befizetés fejében más személyeket csatlakoztasson a programhoz.

A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság és a Szövetségi bíróságok határozatai alapján kialakult egy olyan szempontrendszer, amelyeket mind az állami mind a szövetségi hatóságok figyelembe vesznek akkor, amikor egy-egy MLM rendszert elemeznek. Ezek a következők:

Termékraktározás:

A forgalmazótól csak ésszerű mennyiségű árukészlet felhalmozása várható el. Ha a program a forgalmazókat arra kötelezi, hogy nagy mennyiségű terméket (általában túlárazottan visszavásárlási garancia nélkül) vásároljanak és ezzel a felsővonalnak nagy jutalékot generáljanak az inkább piramis, mint többszintű értékesítés.

Értékesítés végfelhasználóknak:

A programban résztvevő személyes forgalmának legalább 70 %-a olyan vásárlás, amely végfelhasználók (olyan személyek, akik nem vesznek részt a programban, vagyis nem forgalmazók) által történt.

Visszavásárlási követelmények:

1 éven belül legalább 90%-os áron történő termék visszavásárlás abban az esetben, ha a programban résztvevő megszakítja a kapcsolatot az MLM céggel. A visszavásárlási árból levonhatóak a költségek és a már kifizetett jutalékok.

Gyakorlati szempontok:

Pilótajáték:

MLM:

Illegális, nagyon sokszor MLM vállalatnak, vállalkozásnak feltüntetett tevékenység.

Az MLM egy kereskedelmi forma, ahol kézzel fogható árucikkek cserélnek gazdát fizetőeszköz fejében.

Alapgondolata:

 

Vásárolj meg X Ft-ért egy terméket vagy szolgáltatást. Ha hozol 5 (6, 7 stb.) személyt, aki szintén megvásárolja a terméket vagy szolgáltatást X Ft-ért, akkor vásárlásonként visszakapsz X/5 (6,7 stb.) Ft-ot azaz 5 (6,7 stb.) vásárló után visszakapod az általad vásárolt termékre vagy szolgáltatásra fizetett összeget.

Alapgondolata:

 

Egy termék fogyasztója – amennyiben elégedett a termékkel – a terméket feltehetően továbbajánlja, ezzel növeli a termékértékesítő cég forgalmát. Mint ajánlót, az általa ajánlott termékek után jutalék illeti meg. Amennyiben az ő vásárlója a saját jó tapasztalata alapján terméket továbbajánlja, s ebből következően újra vásárlás és fogyasztás történik, a tovább-ajánló személyeket jutalék illeti meg, és az eredeti ajánló ebből a jutalékból is jutalék-részesedést kap.

Jellemzői:

Jellemzői:

Magas összegű csatlakozási díj, amelynek befizetése után nem kapunk terméket vagy a díj nagyságához képest lényegesen kisebb értékű „terméket”, „információs csomagot”, „kezdőcsomagot” adnak.

Nincs vagy minimális csatlakozási díj.

Nincs gazdasági tevékenység, nem történik értékesítés, nincs termékforgalom.

Gazdasági tevékenység, értékesítés történik. Rendszeres, folyamatos termékforgalom van.

Nincs termék. Ha van „termék” a rendszerben, akkor azt magas összegért lehet megvásárolni és más személyeket rá kell bírni, hogy ugyanezt tegyék meg.

Kézzelfogható, több termékből álló termékcsalád.

A „termék” ár/érték aránya: aránytalan

Termék ár/érték aránya: arányos.

A fő tevékenység az új emberek „beléptetése” csatlakozási díj ellenében.

Forgalom után történik a jutalékfizetés, nem a csatlakozók száma után.

 

 

 

2 komment

Címkék: piramisjáték pilótajáték mlm network marketing multi level marketing nm mlm történet mi az mlm? hálózati marketing

A bejegyzés trackback címe:

https://objektivmlm.blog.hu/api/trackback/id/tr603511630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sasmadar77 2012.08.31. 18:34:55

Jó írás több ilyen kellene.
Viszont néhány dolgot ezek fényében átgondolnék.

www.jogiforum.hu/publikaciok/314

Voldi 2013.02.19. 19:58:09

Nem rossz, de a táblázat részével nem értek egyet. Van mlm cég, ami nem terméket nyújt, hanem egy szolgáltatást. Márészt mlm-ben is lehet pénzt kapni a csatlakozók után is, ha azok fizetnek is a rendszerbe.